Ut med dritten!

Med to store esker kjørte jeg fra Posten ned til havna der jeg pakket opp og kunne beskue de to nye dassene. Det var underlig å se dem på annet enn bilde og film. De så jo ut som de skulle men det er jo noe eget å kunne ta på og labbe rundt for å få fullt overblikk. Jeg viste de skulle være høyere enn en vanlig båtdass, men må jo innrømme at den ekstra høyden kan bli en utfordring. Ikke det at man mangler plass, men at barna vil trenge noe å ha beina på når de er på toalettet tror jeg ikke jeg kommer utenom.

Høyere enn vanlige båtdasser!

Nye og gammel dass

Etter å ha konstatert at begge toalettene var hele turte jeg å starte på møkkajobben med å få ut de to gamle doene, rør, luftinger, tankmålere og ikke minst septiktankene. Att det blir søl er ikke til å unngå, og når man i tillegg sitter mye av tiden å skruer i tomrom der man kun må føle seg frem er det ikke til å unngå at det blir en del småsår o.l. Som kjent er tarmbakterier og sår en artig kombinasjon, men husker man å vaske seg ofte nok i Antibac (svir litt) så ser det ut til å gå greit.

Hadde noen av mine nordnorske venner hørt meg ville de vært stolte over glosene som tøt ut av dekkslukene over dassene

Jeg fikk sveiset sepiktankene hos ILAS (Industri Lambertseter) etter mål. Fordelen med tilpassede tanker er at de utnytter plassen godt, ulempen er at det er nærmest umulig å få dem ut igjen. Må innrømme at jeg er litt støl etter jobben med å lirke dem ut. Hadde noen av mine nordnorske venner hørt meg ville de vært stolte over glosene som tøt ut av dekkslukene over dassene.
Legg merke til størrelsesvorskjellen på ny og gammel do (men perspektivet lurer enn på bildet, det er ikke sååå stor forskjell). Se også alle rør og tanken som kommer i tillegg. Alt i alt mye vekt, mye penger og ikke minst mye monteringsjobb. Spesiallagd tank koster alene mer enn de to Nature’s Head’ene gjorde. Jeg skal komme tilbake til en prissammenligning når jeg her fått ut alle delene.

Den store redselen når man skal koble fra rørene rundt septiktanker er at man får en real ladning med gammel middag i fanget

Den store redselen når man skal koble fra rørene rundt septiktanker er at man får en real ladning med gammel middag i fanget. Selvsagt hadde jeg sørget for å tømme dem godt, men jeg hadde ikke tatt jobben med å rense dem i båten, så litt spenning var det jo når jeg jobbet meg gjennom rørsystemet og kom nærmere og nærmere tankene.

Den letteste jobben er å koble fra de gamle doene, det tar ikke lang tid, men søl blir det. Det står vann i pumpene og i mange av rørene, så man må belage seg på å få noen desiliter på gulvet. Etter dassene startet jobben med rørene som går gjennom ymse hull og til ulike Y-ventiler og andre koblinger. De fleste var lette å ta bort, men noen krevde skikkelig innsats.

Jeg glemte dermed at det kunne stå gammal “mat” i noen av de siste slangene

Den aktre tanken kunne fjernes med noen av rørene og Y-ventiler fortsatt tilkoblet, noe som fungerte som propper og dermed slapp jeg ubehageligheter. Dessverre gjorde denne suksessen meg litt overivrig og jeg glemte dermed at det kunne stå gammal “mat” i noen av de siste slangene, hvilket det selvsagt gjorde. Det førte til at jeg fikk et par liter med brun gugge flytende rundt i bunnen av båten. Heldigvis er de ulike hulrommene i bunnen av Tintomara helt adskilt så det ble en ekkel, men heldigvis liten, vaskejobb.

Septiktanken på det fremre badet kunne jeg ikke fjerne uten å ta av alt av rør, noe som ble gjort med stor skepsis. Jeg var overbevist om at dritten kom til å renne inn i en av klesskapene, men så skjedde ikke. Utrolig nok var tanken så og si helt tom, kun noen få dråper kom ut! En del av rørene på dette badet satt helt fast, så de måtte jeg dele opp. Hvordan jeg har fått dem inn skjønner jeg ikke?!

Aktre dass med tilbehør ble tatt på torsdag, fremre dass med tanker og annen stæsj røk ut på fredag.
Lørdagen har gått med til å vaske over badene og bunnen av båten der gjennomføringene sitter. Skroggjennomføringene har også blitt plugget, så får jeg fjerne dem permanent hvis det blir til at vi går for mull-doene permanent. Mange lurer på hvorfor jeg tar bort septiktanker, rør og alt annet, hvis jeg kanskje må sette de gamle doene inn igjen. Svaret er enkelt, jeg vil være helt sikker på at et eventuelt luktproblem ikke skyldes gamle tanker og rør. Jeg måtte ha ut alt “gammelt” ræl slik at jeg faktisk får vite om de nye dassene er luktfrie. Men utstyret vil bli rengjort og lagret en sesong eller to. Skulle vi lande på at dette er bra, vil vi selvsagt selge det gamle utstyret.

Men til uka vil de være på plass og i bruk, så da skal dere få den første stemningsrapporten fra “de lukkede rom”

Skroggjennomføringen, ferdig plugget

Nå venter jeg et par dager med selve monteringen av toalettene, slik at jeg kan gå rundt å sniffe litt og på den måten forsikre meg om at det lukter fresht på toalettene ombord. Man har jo alltid andre prosjekter å ta tak i…… Men til uka vil de være på plass og i bruk, så da skal dere få den første stemningsrapporten fra “de lukkede rom”.