Båten vår en RM1350, bygget for langtur.
Bakgrunn for valget av RM
I Frankrike finnes det mange små interessante verft som velger å gå sine egne veier. En del av dem forblir små, mange forsvinner, mens noen blir toneangivende for utviklingen av nye båter. Verft i sistnevnte kategori er blant annet Chantier Naval Structures som bygger de etterhvert så kjente Pogo-båtene. JPL er et annet verft som i likhet med Pogo har sine røtter i regattamiljøet, særlig innen shorthanded-seiling. Et siste verft jeg vil nevne, som også har lik bakgrunn som Pogo, er Marée Haute som lager de svært spennende Django-båtene.
Før vi kjøpte vår RM testseilte vi en Pogo 10,50. Det var en fantastisk seilbåt, men hun ble litt vel spartansk og litt for klein til at jeg følte det var rett som familiebåt for oss.
RM har konsentrert seg om å lage langturbåter som skal tåle det meste men fortsatt seile svært bra.
RM Fora Marine er et verft som ligger i seilsports-mekkaet, La Rochelle, nord i Biscaya. De har funnet sin egen nisje og bygger svært velseilende båter, men ikke primært for regatta.
RM-konseptet
"Fast Ocean Sailing" er slagordet til RM. Dette gjenspeiles i hvordan konstruktøren Marc Lombard og verftet tenker rundt designet av disse båtene. RM har som mål å bygge moderne og innovative båter, de skal være raskere enn andre havseilere, de skal være tryggere og kunne seiles av et lite mannskap.
RM er båter laget for havet, ikke nødvendigvis havnelivet. Når det er sagt klarer en RM seg selvsagt godt i havn, men løsninger for å leve i båtene når man seiler er prioritert fremfor å lage båter som ligner en moderne leilighet.
I hovedtrekk kan vi si følgende om RM:
- Bygget i marineplywood, som gir en lett, stiv og utrolig sterk båt. Dette er mer miljøvennlig enn mange andre byggemetoder
- Bygget for at man skal kunne seiles med lite mannskap
- Bygget for å være sikre på havet uten å bli trege
- Kunne lage mat og navigere uten å miste oversikt. Man har utsikt rundt båten fra bysse og navigasjonsplass gjennom de store vinduene
- Funksjonell innredning som fungerer på havet. Det betyr bla. at det finnes flere sjøkøyer m.m.
- Lett å vedlikeholde ved at man når alle ting og kan ta ut f.eks. tanker m.m.
- Velge ulike konfigurasjoner for kjøl og ror. De som vil ha den beste kryssbåten velger en dyp T-kjøl med 2 ror. De som vil kunne seile der man må sette båten på bunn velger doble kjøler med et dypt ror. Nå leveres noen av modellene også med vippekjøl. Tintomara har to kjøler OG to ror
Verftets side om RM-konseptet.
Eksteriør
Båtene er brede med et volumniøst akterskip, dette gir store funksjonelle cockpiter. Dekkslayout er designet og dekksutrustning valgt primært for å fungere under seilas med et lite mannskap. Alle modeller har kutterstag og lensetakler som standard.
Skrog
RM hevder selv at de er det eneste verftet som produsenter serieproduserer båter i plywood. Jeg vet om noen til, men de lager bare båter mindre enn 30-fot og ikke som havseiler.
Mange som ser en RM for første gang tror det er en lakkert aluminiumsbåt. Det er lett å forstå hvorfor. Båten er helt tydelig bygget opp av lange plater som strekker seg i hele skrogets lengde, men med tydelig knekk mellom hver plate. Det er hva man kaller knekkspant, som kanskje ikke er så vakkert men gir utrolig sterke og rettningsstabile skrog.
Stronger than steel, lighter than GRP!
Yachting World har testet RM1260 og skrev om båten i sin November 2012-utgave. Da sto det med store bokstaver over hele forsiden: "Stronger than steel, lighter than GRP". På norsk betyr det; sterkere enn stål, lettere enn glassfiber. Du finner video fra testen her.
Alle RM'er blir lakkert. Det betyr at man står fritt til å velge farge på skroget. Etter sigende har de kun produsert en hvit båt, en RM1200 som ble levert til Norge. Ellers har vi sett alt fra griserosa til gusjegrønne båter. Mange er forferdelig stygge men en del er riktig flotte.
Skroget bygges opp ned på en stor plate der det settes opp masse spant, som skrogsidene legges over. Platene i skrogsidene er ikke oppdelt i lengden men like lange som selve skroget. De limes og skrus fast til spantene. Tykkelsen er størst i bunnplatene og noe tynnere i skrogsidene. Bunnen på Tintomara er 30mm tykk!
Til de sentrale spantene, og bunnen i det samme området, er det fastlimt en stor metallramme som kjølen(e) monteres til. Masten som står på dekket har direkte kontakt med kjølrammen vie et solid rør som er montert rett i ramma. Undervantene er montert direkt til stålrammen også. Overvantene er montert i selves skrogsiden.
Båten skal kunne stå på kjølene dag ut og dag inn, de må med andre ord være utrolig sterke, noe rammen og spantene sørger for at at de også er. Styrken i en RM's kjølinnfestning er rett og slett det heftigste man får.
Skroget belegges så med glassfiber før det sparkles, slipes glatt og grunnes. Når det er gjort blir skroget vendt med kran. Noen av spantene fjernes, men de fleste står igjen og er en del av innredningen. Det gjør at en RM er langt stivere og sterkere enn noen annen båt med samme vekt. Uansett vær vil du ikke høre en RM knirke!
Tintomara er belagt med to lag kevlarduk på utsiden av skroget. Det skal gjøre henne "skuddsikker".
Til siste monteres dekket og overbygget på skroget.
Dekk og overbygg
Overbygget og dekket er støpt i en sandwich-konstruksjon. I tillegg er det laget et eget innertak i lett plywood. Det gjør at man får en luftspalte mellom dekket og taket. Dette isolerer godt mot varme, kulde og lyd. Faktisk er isolasjonen så bra at kondens knapt forekommer. En annen fordel med dette "dobbeltaket" er at ledninger m.m. kan trekkes i mellomrommet.
RM har en bra side på bloggen sin som viser hvordan de bygger opp dekket og overbygget til en RM970.
Rigg
Båtene leveres med grov Sparcraft aluminiumsmast og brede bakoversvepte doble salingshorn. Dette gir en svært solid og stabil rigg som er lett å håndtere. På Tintomara er masten nylig blitt byttet ut med en carbonrigg fra Hall. Den har grovt sett de samme dimensjonene som den gamle, men er langt letter og mye sterkere.