NAV kræsjet festen

Først vil vi påpeke at dette ikke er en kritikk av NAV-ansatte eller deres tolkning av reglene, men et fortvilet sukk over stivbeinte regler.

Som dere vet skal vi være borte i et år, med Australia som siste stopp på seilasen. Der ankommer vi (etter planen) rundt 26. juli 2018.

Norske regler sier at man kan være borte fra hjemlandet i inntil 12 måneder, men ikke en dag lengre, før man faller ut av Folketrygden. Reglene er ikke lette å få oversikt over og mange tror de skjønner dem, men da får de tro en gang til....

Jan Fredrik Mack har jobbet mye med dette og skrevet en bra oversikt der han dekker det viktigste.

Vi skjønte tidlig at vi aller helst skulle ha litt bedre tid enn 12 måneder. Den viktigste grunne er at vi ønsker å passere Biscaya før midten av august. Dette da været i Biscaya begynner å bli mer høstaktig rundt disse tider, hvilket betyr mer uvær.

Den andre grunnen er at vi ønsker å ha en sikkerhetsmargin i andre enden av seilasen. Si at vi blir forsinket til Australia, så hadde det vært deilig å vite at vi hadde noen uker å gå på.

I vår naivitet trodde vi det faktum at vi kommer til å skatte til Norge under hele reisens gang hadde betydning, men den gang ei. At vi kommer til å belaste AS Norge minimalt når vi seiler (ikke skole, sykehus m.m.) men fortsatt betale skatt og ikke minst trygdeavgift som vanlig, har rett og slett ingen ting å si. Det synes vi er veldig rart! Hadde vi ikke betalt for oss kan jeg skjønne at NAV ville vært strenge. Idiotien i dette blir særlig tydelig når pensjonister kan betale en liten trygdeavgift og så være borte så lenge de vil. Hvorfor kan ikke det gjelde alle. Den avgiften kan settes så høy at ingen gidder å spekulere i norske ordninger.

Vi forsøker ikke lure systemet, men gjøre rett for oss

Vi hviste at det ikke er lett å få innfridd denne typen søknader så vi fikk hjelp av eksperter på NAV og utlandsopphold hos KPMG. De skriver til daglig søknader for folk i f.eks. UD, Statoil og Telenor. Denne typen søkere får nesten alltid medhold, og kan være bortreist i flere år, uten å miste tilknytningen til Norge og Folketrygden.

Første gang vi diskuterte dette med NAV ble vi spurt om vi var utstasjonert av arbeidsgiveren. Det er vi jo ikke. Dernest ble vi spurt om vi måtte reise for å jobbe. Vi svarte da at vi ikke måtte det, men at vi kunne jobbe selv om vi reiser. NAV svarte da at det ville de se på som en konstruksjon!

Vår løsning

Etter avslaget fra NAV har vi brukt mye energi på å være sinte, frustrerte og skuffede, men også på å finne en ganske god løsning på hvordan vi skal løse dette problemet.

I grove trekk betyr avslaget at vi må vente med å forlatte Norge til midten av august, f.eks. 20/8-2017. Det betyr at vi må være tilbake i hjemlandet før 20/8-2018.

Vi hadde tenkt å holde en stor avskjedsfest før den planlagte avreisen i midten av juli. Den festen har NAV kræsjet skikkelig!

Vi ønsker å komme oss over/forbi Biscaya før høsten. Når vi personlig ikke kan å seile ut av norsk farvann før skolestart kommer vi til å be noen venner om å seile Tintomara sørover, slik at vi i august kan fly ned til båten og startet seilasen noen uker lengre sør.

Dette er surt, forårsaker en del praktiske utfordringer og etter vår mening helt unødvendig og høl i hue. Men vi får bare forholde oss til vedtaket og gjøre det beste ut av det.

Hadde NAV vært fornuftige, ikke kastet folk som betaler for seg ut av Folketrygden, hadde vi avholdt en stor båt-/avskjedsfest for familie og venner før vi seilte avgårde. Nå kan vi selvsagt avholde en fest, men uten båt blir det jo ikke helt det samme......

"1000-takk" NAV, for at dere passer godt på!

Etter turen

Tidligere har både Rektor og Skipper'n jobbet med lobby-virksomhet. Det er ikke utenkelig at vi blir med på å forsøke å endre reglene slik at det i det minste er mulig å reise uten å miste medlemskapet i Folketrygden. Men nå har vi ikke tid. Forberedelsene til avreisen er viktigst og vi ville uansett ikke rekke å endre noe før den tid.

NAV har vært hyggelige men holdt seg slavisk til reglene

I vår kommunikasjon med NAV har de vært hyggelige og profesjonelle. Det er ikke de ansatte i NAV det er noe galt med, det er regelverket. Vi skjønner godt at man har strenge regler for å slippe misbruk av gode norske trygdeordninger, men slik reglene er utformet vil vi påstå at man rammer alle dem som ikke er ute etter å misbruke systemet, kun reise i lengre tid.

Men vi kommer tilbake til dette etter vår lille seilas.