Hva er det med båt?

Jeg har aldri skjønt fotballidioter! Faktisk har jeg vel mest sett på dem som helt vanlige idioter. Noe sier meg at de ser på meg på samme måte, bare med en litt dyrere galskap...... båt!

Min kone forstår meg ikke.....

At jeg er båtgal hersker det full enighet om i familien. Men der fruen og jeg virkelig befinner oss på helt forskjellige planter er hvordan vi ser på båter. Hun har latt seg lure og er hellig overbevist om at en båt kun er en ting. Jeg vet jo bedre og har i flere år forsøkt å få henne til å innse at en båt, vel og merke en seilbåt som man man kan dra på tur i, er så mye mer en det. Så langt har jeg selvsagt ikke lyktes!

Tintomara for genaker

Faktisk forstår heller ikke barna far

Hvis jeg kan sukke over min kones manglende forståelse så er det ingen ting i mot hva barna mener om fars opplevelse av båter.

Min datter bare rister overbærende på hodet når jeg forsøker å forklare hvordan en båt har vakre linjer, en annen ser ut som f....

Gutta er heller ikke gode støttespillere. Eldstemann er på linje med mor og yngstemann kan ikke skjønne hvorfor vi ikke kan fly til Australia i stede, da hadde vi jo spart mye tid.

Anders synes jeg skryter så j.... av båten, noe som selvsagt er helt feil. Jeg forsøker jo bare, på en svært objektiv måte, å forklare hvorfor Tintomara er så fantastisk. Ingen forståelse!

For anker ved Mull i Scotland, 2011

Hvorfor er hun en hun?

En av de tingene som for meg er en selvfølge, men absolutt ikke for resten av familien, er at båter er kvinner.

Fordi det bare er slik!

Jeg har vel aldri hørt noen god forklaring på denne selvfølgeligheten. Jeg gjetter på at det er så enkelt som at båter er noe mannfolk har forholdt seg til, brukt mye tid på og ikke minst vært avhengige av til alle tider, akkurat som med kvinner. Vi kan rett og slett ikke klare oss uten!

Om noen har en bedre forklaring så gi meg et lite vink.

Vil også tillegge at for meg er det å se på båter som kvinner en hyllest til alle de flotte damene der ute.

Men hva er egentlig sjela til en båt?

For meg koker det hele ned til at en båt er summen av designet og alle valg en eier har tatt når denne over tid har utstyrt og forfinet henne.

Selvsagt har faktorer som mulighet/villighet til å bruke tid og penger på en båt mye å si. Båt er ikke billig og heller ikke noe man skal ha hvis man ikke har tid til å både bruke henne og ta hånd om damen.

Det er utrolig artig å se på alle båter vi møter på vår vei. Båtene sier utrolig mye om eieren og hvordan denne tenker.

De aller fleste båter kan bli rimelig bra langturbåter så lenge man er klar over svakhetene de har og hvordan man kan kompensere for disse.

Tintomara på land for å sette inn logg. La Rochelle 2009

Og bare så det er sagt. Tintomara er ikke perfekt, det er ingen båter. Alle båter er fulle av kompromisser og vi båt mennesker får bare velge båt etter hva som er viktigst for hver enkelt. Jeg kan aldri ha en båt med center cockpit, mens mange Hallberg-Rassy- og Najad-eiere synes vi er gale som seiler rundt med en så stor og åpen cockpit. Begge løsningene har fordeler og ulemper, så får hver enkelt velge hvilken denne liker best.

Hva er det med min båtgalskap

Jeg er en prosjektenes mann. Jeg har hele livet fått ulike interesser og gått inn for disse med hud og hår. Etter en tid, kort eller lang, føler jeg at jeg har gjort/lært det viktigste og går videre til neste ting. Det har selvsagt ført til at jeg har fått prøvd meg på mangt i løpet av livet.

Det er heldigvis ikke slikt med alle interesser. Hunder og båt er jeg like opptatt av i dag som når jeg var ung.

Bikjer er jo en levende ting man forholder seg til på en helt annen måte enn materielle saker. Jeg rett og slett trives med hunder, og føler at livet er bedre med en logrende firbeint venn i huset.

Når det gjelder båter så tror jeg det blant annet er kompleksiteten som gjør at jeg ikke går lei. Skal man virkelig kunne båt, særlig for oss som er langturseilere, er det nærmest en uendelighet av emner man kan fordype seg i. Selvsagt kommer ting som navigasjon og sjømannskap høyt opp på listen. Men man skal også kunne mye om å seile, sikkerhet, radiokommunikasjon, førstehjelp, metrologi, tekniske installasjoner og mye annet.

Hva man er flinkest til varierer selvsagt fra person til person, men skal man kunne seile avgårde med forholdsvis lave skuldre på en lengre tur, må man kunne litt om alt og ikke minst være villig til å lære underveis.

Selv har jeg en tendens til å fordype meg i tekniske ting, men er ikke like interessert i for eksempel metrologi. Kan selvsagt en del, men mange kan mye mer enn meg om GRIB-filer og hvordan tolke disse.

Endelig med ny rigg og dodger på plass, 2016

Regner meg som bedre sjømann enn seiler. Jeg seilte Optimist fra jeg var 7 til 14. På det meste var det seiling 4 ganger i uka, men vi kan vel trygt konkludere med at seil-Norge ikke gikk miste av et stort talent da jeg valgte å bruke tiden på sjøspeiding i stede for regattabanen.

For meg er båt det stedet jeg enter energi, får ideer og kan koble ut andre ting.

Eller som min eldste sønn sa: Du kan ikke leve uten båt du pappa! Selvsagt en liten overdrivelse, men svært nære sannheten.