En ganske pen dodger

En av de tingene vi har vært mest fornøyd med på Tintomara er den gode sprayhooden med bimini (soltak). Disse to kunne kobles sammen til et sammenhengene tak som beskytter mot sol og regn. I tillegg hadde vi vegger som kunne settes på med glidelås. Disse ble brukt mye ved dårlig vær og det er en bonus at cockpitt'en blir som en ekstra stue i havn.

Sprayhod i solnedgang

Etter å ha seilt Tintomara i 7 år kan vi konkludere med at vi ikke har tatt ned sprayhood'en mer enn tre ganger. Det har vært når fruen har deltatt i Færderseilasen. Resten av tiden har den stått oppe, uansett forhold.

Når vi bestemte oss for langtur bestemte vi også at vi ville ha en fast sprayhood, eller dodger som det kalles.

Hvorfor en dodger?

Hva gjør en dodger bedre enn en sprayhood? Hva er fordelene?

  • Den er langt sterkere enn en sprayhood. Står i mot bølger og vær så den gir masse beskyttelse til mannskapet
  • Da den er helt stabil er den med på å styrke/beskytte biminien og sideveggene, hvis man kobler disse sammen
  • Man kan stå på den for å komme til bom og seil
  • Man kan montere gode gripetak rundt den slik at den øker tryggheten på vei til/fra dekket og rundt cockpitt'en
  • Man kan montere lys m.m. i dodgeren
  • Det er mye bedre sikt gjennom vinduene i en dodger enn gjennom plastvinduene i en sprayhood
  • Riktig designet kan dodgeren bli en naturlig del av båten
  • Dodgeren er egnet til å legge solceller på

Det er også noen ulemper:

  • Langt dyrere å bygge en dodger enn å få sydd litt stoff på noen bøyler
  • Vekten er naturligvis langt høyere
  • Kan ikke fjernes i en håndvending
  • Ofte stygg da det er vanskelig å få den bygget pent og i stil med båten

Amerikansk designer

Etter en del søking på nett og med mange gode innspill fra erfarne amerikanske seilere kom jeg i kontakt med en designer fra Maine ved navn Ed Joy. Han hadde rykte på seg for å kunne tegne dodgere som ikke så alt for gale ut.

Han fikk tilgang til originaltegningene til båten fra Fora Marine (RM) og etter et par runder hadde vi fått et forslag på en dodger som kledde båten vår bra. Ed sendte også over konstruksjonstegninger i 1:1, slik at vi lettere kunne skjære til alle delene.

Konstruksjonstegning av dodger

Byggingen

Vi fikk plassert båten i hall og bygde dodgeren over en form direkte på Tintomara. For å få det sterkt og lett ble den bygget i en sandwich-konstruksjon, med glassfiber, epoxy, Divinycell og med kevlar på utsatte steder. For å få best mulig støperesultat brukte vi vakuum. Helt til slutt ble dodgeren løftet av skroget og formen, før den ble sparklet og slipt. Til sist ble den lakkert med AWLGRIP.

AWLGRIP er lakken som også er brukt på skroget.

Når lakken var ferdigherdet, og formen fjernet fra båten, ble dodgeren løftet tilbake på plass og festet. Vi valgte å bruke bolter og fleksibelt lim, slik at det er mulig å fjerne den i fremtiden.

Dodger heises av båten

Så store vinduer i tykk polykarbonat er tungt!

Vekten er anslått til 200kg, og en forbausende stor del av dette er fra vinduene, som er av polykarbonat. Vi valgte bort vinduer av herdet glass da de kan knuse hvis man mister ett winchhåndtak el. på dem. I tillegg er de dyrere.

Dodger1
Dodger2

Detaljer som gir det "lille" ekstra

Vi la en del tankearbeid i hva vi ville ha av "ekstrautstyr" i dodgeren.

  • Midtvindu som kan åpnes, slik at man får gjennomtrekk når det er varmt
  • Håndtak/griperekker både på innsiden og utsiden
  • Håndtak/griperekker som følger dodgeren helt frem, slik at man har noe stabilt å holde i hele veien frem på dekk
  • Håndtak/griperekker som også fungerer som trinn hvis man skal klatre opp på dodgeren
  • Ferdige kanaler til å trekke ledninger til solcellepaneler
  • 4 dimbare lys som kan veksle mellom rød nattbelysning og vanlig hvit
  • Integrert med bimini og sidevegger
  • Koblet sammen med akterbøylen for biminien, slik at den også blir veldig stabil

Vi vurderte vindusviskere, men det utgikk da det ikke ble pent, motorer som måtte skjules og vi måtte ha brukt herdet glass i stede for polykarbonat. Med viskere kan det over tid bli riper/skygger i polykarbonat.

Bimini og sidevegger

I dag har vi hatt dodgeren i en sesong og er svært fornøyde. Det gjenstår å få sydd bimini og sidevegger. Denne uken hadde vi Rolf Engels fra Kapell & Annat ombord. Han er en av få eksperter på spesialtilpassede arbeid à la dette. Vi jobbet sammen på båten i flere timer og jeg gleder meg som en unge til vi vår bimini, sidevegger, ekstra soltak, solskjerming til vinduene i overbygget og dodgeren på plass om litt over en måned.

Rolf jobber med malen

Solceller

Solcellene skal også monteres, men dessverre har vi klart å drite oss ut når vi la kanalene ledningene skal dras gjennom.Vi må skjære oss inn ett sted i biminien der et 90˚ kne er for bratt, ellers kommer vi ikke gjennom. Har forsøkt med støvsuger, glidemiddel, stakerør osv. Har til og med hatt med elektriker som kunne alle tjuvtriksene i boka. Ergerlig men løsbart.