RM1200 får en etterfølger

RM1200 var båten som fikk meg til å bli oppmerksom på det spennende verftet fra La Rochelle i Frankrike. Båten imponerte under den store testen av 40-fortere som bla. Seilas avholdt sammen med svenske Båtnytt, danske Baadmagasinet og tyske Die Yacht i 2007. Testen var ikke av typen der man kåret en vinner, men mer der man testet 15 ulike båter på ca. 40 fot, og kom med vurderinger og kommentarer om seglegenskaper, innredning osv.

..... alle testere var så begeistrede

Det som gjorde testen ekstra bra for RM1200 var at alle testere var så begeistrede over innredning, tekniske løsninger, byggekvalitet, soliditet og ikke minst seilegenskapene. Båtene ble delt i 2 grupper:

  • Regattabåtene, representert ved 4 modeller bla. X41 og 40
  • Tur- og familiebåtene, der resten var samlet, også RM1200

På vannet havnet Ovni 395 helt bak og kunne ikke på noen måte holde følge med de andre under seil. Det viste seg at den hadde utblåste seil og var veldig begrodd. Helt klart en tabbe av importøren å sende med en båt som umulig kunne vist frem Ovni sine gode sider. Selv var jeg svært nære på å velge en Ovni 445 når vi anskaffet Tintomara.

Selv var jeg svært nære på å velge en Ovni 445

Av familiebåtene var det kun RM1200 som kunne leke litt med regattabåtene. På skarp kryss holdt RM’en farten men ikke høyden, mens på unnavind seilte RM1200 ganske jevnt med regattabåtene.

Nettopp de gode seilegenskapene, koblet med en ekstremt gjennomtenkt turbåt, var det som gjorde at vi valgte RM, men da en RM1350, når ny båt sto for tur. Vi gikk for en større båt for å få litt mer volum og en enda mer fart.

Nå har RM1200 fått en arvtager i RM1260, som allerede har blitt til RM1270. Disse båtene er å regne som en lett forbedret og modernisert versjon av 1200′en. Den største forandringen, som nok gjør den mer lettsolgt, er at man nå får to ratt, ikke rorkult.

Selv er jeg litt skeptisk til retningen RM tar med de sine nye modeller

Selv er jeg litt skeptisk til retningen RM tar med sine nye modeller. De har lenge hatt sin helt egne stil og gjennomtenkte løsninger på innredning og teknikk. Nå nærmer de seg mer og mer de masseproduserte merkene, noe som antageligvis gjøre at de når ett større marked, men noe av rendyrkingen av langtur blir borte på veien.